För att inleda en framgångsrik KMA-process är det viktigt att först kartlägga verksamheten och identifiera de lagar, ledningssystem och certifieringar som är relevanta för er. Genom att dokumentera dessa uppgifter kan ni också identifiera vilka digitala verktyg som kan underlätta nästa steg i processen. De dokumenterade tjänsterna kan också inkluderas i ert arbete för att säkerställa efterlevnad av lagar och regler.
Genom att beskriva er verksamhet och följa våra rekommendationer kan ni skapa en eller flera laglistor som utgör grunden för ert lagbevakningsarbete. Detta är en viktig process för de flesta företag eftersom det säkerställer att ni lever upp till de aktuella lagarna och att stötta er om ni är certifierade inom ISO 9001, 14001 och 45001.
Utifrån bransch och företagsbeskrivning föreslår vi relevanta lagstiftningar och certifieringar som ni berörs av eller som ligger för framtiden.
Då ni har ett arbete sedan tidigare med en kombination av digitala tjänster och eventuella pågående dialoger kan man dokumentera dessa i kartläggningssteget.