Kvalitet

Kvalitet är viktigt för alla parter; kunder, medarbetare, leverantörer, ledning och ägare.

Varför?

Målet är förstås att höja kvalitet på produkten eller tjänsten som man levererar, men i kombination med det höjer det också kvaliteten på vardagen för samtliga involverade.

Kvalitetsarbetet är som bäst när så många som möjligt är involverade är det viktigt att ha tydliga, enkla rutiner och processer som de involverade kan följa. Av den anledningen är det vanligt att verksamheter tar digitalt stöd inom kvalitetsarbetet. Inte nödvändigt i form av ett dedikerat verktyg, utan snarare ett ledningssystem som kan komma till användning för stora delar av det administrativa arbetet som man har på arbetsplatsen.

Ett strukturerat och dokumenterat kvalitetsarbete grundar sig i väl dokumenterade processer och rutiner och uppföljning och förbättring av dessa.

Systematiskt kvalitetsarbete

Ett bra sätt att arbeta på när det kommer till kvalitet och de förbättringar man gör i området är enligt följande:

  1. Planera
  2. Genomföra
  3. Följa upp
  4. Förbättra

Processer

Med rätt processer kan man spara mycket tid och höja kvaliteten på arbetet förknippat med dessa. Att dokumentera de processer man har och hur ens medarbetare ska genomföra dessa är en grundpelare till ett gediget kvalitetsarbete.

En process är en serie av aktiviteter och är högst aktuellt inom ledningssystem som man eventuellt vill få på plats.

Rutiner

Att ha väl dokumenterade rutiner gör det enkelt för medarbetarna att veta vem som ska göra vad och när. Det är precis vad rutiner innebär, vem som har ansvar och tillvägagångssättet för att genomföra aktiviteten.

Ledningssystem

Det finns många sätt att utforma ett ledningssystem allt ifrån pärmar med checklistor, Excel dokument eller ett digitalt verktyg. Om man ska digitalisera sitt ledningssystems dokumentation är det i många fall aktuellt att överväga en konstellation av flera verktyg för att nå maximalt resultat.

Vad kan vi hjälpa till med?

Genom vår kompetens och insikt i marknaden kan vi hjälpa er hitta rätt lösning för att uppfylla de behov ni har inom kvalitet.

Kartläggning och analyser

Genom att identifiera kundkrav, ledningssystem och certifieringar som man berörs av bildar man sig en uppfattning om ens utgångsläge. När man identifierat och utvärderat behov kan man ta steget till att skissa på olika scenarion som kan vara aktuella inom kort sikt och lång sikt.

Boka kartläggningsmöte!

Verktyg för matchning av tjänster

Med hjälp av vårt digitala verktyg kan man hitta tjänster som erbjuder lösningar inom området i samband med lösningar på andra problem. I sin tur kan man jämföra potentiella tjänster i området kan man hitta rätt lösning baserat på olika kriterier och era prioriteringar.

Så funkar det!

Fördelar:

  • Färre missförstånd
  • Färre korrigeringar
  • Ökat deltagande bland medarbetarna
  • Uppfyller kunder och leverantörers krav
  • Proaktivt arbete
  • Ökad kundnöjdhet
  • Förbättrad intern kommunikation
  • Engagerar ledningen att arbeta med utveckling

Certifieringar

När man har ett kvalitetsarbete på plats kan man certifiera det på olika sätt. Bland de vanligaste och mest välkända är ISO 9001 och Svensk Kvalitetsbas.

Målet med en certifiering är att man ska öka sitt engagemang för att förbättra kundupplevelsen.

Läs mer om KMA

Kvalitet

Miljö

Arbetsmiljö

Områden

Lagbevakning

Kemikaliehantering

Hållbarhetsredovisning

Rapportering

Riskbedömning

Rondering

Utbildning

Nya AFS

Ladda ner