Vad är KMA?

KMA står för kvalitet miljö och arbetsmiljö. KMA-arbete omfattar således allt arbete med avsikt att förbättra verksamheten inom dessa områden.

Alla delar av KMA-arbetet hänger ihop så det är bra att bygga rutiner och processer som grundar sig i samma principer för att göra det enklare för alla parter. Detta i sin tur underlättar för medarbetarna att engagera sig i arbetet.

Varför?

Skälen till att man jobba med KMA är så många att de inte behöver radas upp. Men skulle man fokusera på tre anledningar varför verksamheter vanligtvis arbetar med det är det lagkrav, kundkrav och/eller för medarbetarnas skull.

Vem?

Beroende på verksamhetens storlek och bransch kan det skilja sig vem det här ansvaret ligger på. Det handlar om delegering, men det slutliga ansvaret ligger på VD. De personer vi vanligtvis kommer i kontakt med för att diskutera eller som är huvudanvändare i vårt system är, VD, KMA-ansvarig, miljöchef, miljösamordnare, arbetsmiljöansvarig, skyddsombud, kvalitetsansvarig, produktionschef, verkstadschef, m.fl. Gemensamt är att dessa roller är involverad eller ansvariga inom områdena kvalitet, miljö eller arbetsmiljö.

Systematiskt arbete

Ett systematiskt KMA-arbete innebär i sin enkelhet att det är kontinuerligt och dokumenterat. En vanlig metod är att följa modellen nedan för ett systematiskt arbete. Den här cirkeln anknyter till den internationella teorin PDCA (Plan, Do, Check, Act/Adjust).

PlaneraGenomföraFölja uppFörbättra
Planera
Skapa mål och processer som krävs för att leverera det önskade resultatet.
Genomföra
Genomför de processer som är satta i planeringsfasen för att uppnå de önskade målen.
Följa upp
Följ upp resultaten och eventuella avvikelser som skett under genomförande fasen.
Förbättra
Genom att följa upp resultaten kan man upptäcka eventuella brister längs vägen, dessa brister åtgärdas sedan och inkluderas ifrån planeringsfasen för kontinuerliga förbättringar.

Vad kan vi hjälpa till med?

Genom vår kompetens och insikt i marknaden kan vi hjälpa er hitta rätt lösning för att uppfylla de behov ni har inom kvalitet.

Kartläggning och analyser

Genom att identifiera kundkrav, ledningssystem och certifieringar som man berörs av bildar man sig en uppfattning om ens utgångsläge. När man identifierat och utvärderat behov kan man ta steget till att skissa på olika scenarion som kan vara aktuella inom kort sikt och lång sikt.

Boka kartläggningsmöte!

Verktyg för matchning av tjänster

Med hjälp av vårt digitala verktyg kan man hitta tjänster som erbjuder lösningar inom området i samband med lösningar på andra problem. I sin tur kan man jämföra potentiella tjänster i området kan man hitta rätt lösning baserat på olika kriterier och era prioriteringar.

Så funkar det!

Fördelar

Kvalitet

  • Färre missförstånd
  • Färre korrigeringar
  • Ökat deltagande bland medarbetarna
  • Uppfyller kunder och leverantörers krav
  • Proaktivt arbete
  • Ökad kundnöjdhet
  • Förbättrad intern kommunikation
  • Engagerar ledningen att arbeta med utveckling

Miljö

  • Vi följer miljölagstiftning
  • Energiförsörjning
  • Miljöpåverkan
  • Utbildar personal
  • Engagerar personalen
  • Ställer krav på leverantörer och samarbetspartners
  • Transport
  • Miljöfarliga ämnen
  • Miljömärkta produkter
  • Återvinning och sopsortering
  • Sammanställer vårt miljöarbete

Arbetsmiljö

  • Vetskap om att ni följer lagar och regler
  • Minskad sjukfrånvaro
  • Färre produktionsbortfall
  • Sänkta kostnader
  • Attraktiv arbetsplats
  • Förstärkt varumärke
  • Riskeliminering och minimering
  • Engagerar ledningen att arbeta med utveckling

Certifieringar

Ett par certifieringar som kan vara bra att veta om i sammanhanget är FR2000 som är ett övergripande certifieringssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö. För byggbranschen finns också BKMA som är ett gemensamt certifieringssystem.

Läs mer om KMA

Kvalitet

Miljö

Arbetsmiljö

Områden

Lagbevakning

Kemikaliehantering

Hållbarhetsredovisning

Rapportering

Riskbedömning

Rondering

Utbildning

Nya AFS