Att hålla reda på medarbetarnas behörigheter och kompetenser kan vara både tidskrävande och utmanande. Men det är nödvändigt för att kunna planera verksamhetens resurser och för att veta vilka medarbetare som är behöriga att utföra olika uppgifter. Detta gäller särskilt när man har medarbetare som utför uppdrag på kunds räkning, men det är även viktigt inom företagets egna lokaler för att säkerställa att alla har rätt utbildning och behörighet. Det är också viktigt att dokumentera när utbildningar behöver uppdateras eller förnyas för att se till att medarbetarna alltid har nödvändig kompetens.
Utbildningsadministration syftar till att ha fullständig översikt över medarbetarnas kompetenser, behörigheter och genomförda utbildningar. Det innebär att man dokumenterar vilka utbildningar som har genomförts och vilka som behöver uppdateras över tid. Denna information är viktig för att säkerställa att medarbetarna har rätt kompetens och behörighet för att utföra sina arbetsuppgifter på ett säkert och effektivt sätt. Det är särskilt relevant när det gäller medarbetare som utför arbete på uppdrag av kunder, men det är också viktigt för att säkerställa att alla medarbetare inom organisationen har rätt utbildning och behörighet för att utföra sitt arbete.
För att undvika att skicka ut en medarbetare på fel uppdrag, både internt och externt, det vill säga situationer där hen inte kan utföra det efterfrågade arbetet eller där det innebär en risk för medarbetaren eller andra i dess omgivning, är det viktigt att ha koll på medarbetarens kompetenser och behörigheter. Detta krav ställs ofta på personaluthyrare i förhållande till deras kunder, speciellt inom byggbranschen där ID04 och liknande metoder används för att säkerställa att rätt person är på rätt plats. Även inom industriservice är det vanligt att kunder ställer höga krav på bevis och certifieringar avseende säkerhet och kompetens hos underleverantörer.
Att föra register över personalens utbildningar och kompetenser kan hjälpa till att säkerställa att rätt person med rätt kompetens och behörighet utför rätt arbete. Genom att dokumentera vilka utbildningar som personalen har genomfört och när de behöver uppdateras, kan man enkelt ha koll på vilken kompetens som finns tillgänglig och när den behöver uppdateras. På så sätt kan man planera och genomföra relevant utbildning i tid och undvika att skicka ut personal på uppdrag utan rätt kompetens.
Genom vår kompetens och insikt i marknaden kan vi hjälpa er hitta rätt lösning för att uppfylla de behov ni har inom utbildningsadministration. Skulle det vara så att man inte vill ha en digital lösning för administrationen finns det konsulter som kan hjälpa till med det här arbetet också. Den här typen av frågeställningar adresserar vi under uppstarten av vårt samarbete.
Genom att identifiera lagstiftning, ledningssystem och certifieringar som man berörs av bildar man sig en uppfattning om ens utgångsläge. När man identifierat och utvärderat behov kan man ta steget till att skissa på olika scenarion som kan vara aktuella inom kort sikt och lång sikt.
Med hjälp av vårt verktyg kan man hitta tjänster som erbjuder utbildningsadministration i samband med lösningar på andra problem. I sin tur kan man jämföra potentiella tjänster i området kan man hitta rätt lösning baserat på olika kriterier och era prioriteringar.
Ett e-learning-system eller LMS (Learning Management System) är en bra lösning för att administrera denna typ av utbildningar. I dessa verktyg kan man inte bara erbjuda färdiga utbildningar, utan även skapa skräddarsydda utbildningar för företagets specifika behov. Man kan skapa kursmaterial som medarbetarna kan ta del av och sätta upp påminnelser för att försäkra sig om att medarbetarna tar del av det material som förväntas av dem.
Verktyg för utbildningsadministration är utformade för att ge en överblick över medarbetarnas kompetenser och utbildningar. Dessa verktyg används inte för att skapa utbildningsinnehåll, utan snarare för att ha en uppfattning om vilka utbildningar medarbetarna har. Detta är särskilt viktigt för att veta när utbildningar löper ut och för att säkerställa att rätt medarbetare tilldelas rätt uppdrag.
Jämför lösningar för utbildning →
För att underlätta sökandet har vi uppdelat funktionaliteten i verktyg för LMS och utbildningsadministration. Vi har utforskat 3 olika system för lagbevakning och identifierat de viktigaste skillnaderna mellan dem.
Blandat lärande | Kombination av e-learning och fysiskt lärande |
Kompetensöversikt | Överblick över vilka medarbetare som besitter vilka kompetenser |
Innehåll | Det finns utbildningar att ta del av. |
Delegering | Det finns möjlighet att begära att medarbetare ska ta del av utbildningar |
Test/Quiz | Test för att kontrollera att informationen mottagits och uppfattats. |
Certifiering | Certifikat att man deltagit och godkänts |
Schemaläggning | Schemaläggning av återkommande utbildningar. |
Fördelen med att ha kunskap om olika system och deras funktionaliteter är att ni nu har möjlighet att utvärdera era egna behov och krav. Det kan vara lockande att vilja ha alla funktioner, men det kan vara mer fördelaktigt att fokusera på det som är nödvändigt för er verksamhet och därmed få en bättre prisbild. Dock är det viktigt att undvika att välja en leverantör som inte kan uppfylla era önskemål och krav.
Likt inköp av alla tjänster bör man utvärdera sitt behov i förhållande till sina ambitioner. En sak som kan vara värd att tänka på är om det är en lösning för framtiden eller en lösning för tillfället. När man har svar på det kommer man mycket lättare kunna navigera sig på marknaden.