En verksamhet som hanterar kemikalier, vilka medarbetarna kommer i kontakt med eller använder för underhåll eller liknande, förväntas upprätta en kemikalieförteckning med tillhörande säkerhetsdatablad och riskbedömningar.
En kemikalieförteckning innehåller information om de kemikalier som används i en verksamhet, inklusive deras egenskaper. Utöver att dokumentera denna grundläggande information, förväntas också att man gör riskbedömningar av de olika kemiska riskkällorna. För att ha tillgång till mer detaljerad information om varje kemikalie, finns säkerhetsdatablad som man ska hålla uppdaterade och ha tillgängliga. Dessa säkerhetsdatablad uppdateras av kemikalieleverantörerna, vilka är skyldiga att hålla sina kunder informerade om eventuella förändringar.
Förutom att ha en kemikalieförteckning och säkerhetsdatablad är det viktigt att se över sitt utfasnings- och substitutionsarbete. Detta arbete syftar till att minska riskerna med kemikalier genom att tillämpa produktvalsprincipen som beskrivs i fjärde paragrafen, andra kapitlet i miljöbalken. Genom att göra detta kan man minska de potentiella riskerna för både medarbetare och miljö.
Administrationen av kemikalier är viktig av flera skäl. För det första finns det lagstiftning som reglerar vad som förväntas av arbetsgivaren när det gäller dokumentation. Både Arbetsmiljöverket och miljöbalken ställer krav på att man ska ha koll på information om kemikalier.
Men det är inte bara lagstiftningen som är viktig. Genom att ha en uppdaterad kemikalieförteckning och säkerhetsdatablad tillgängliga kan man snabbt ta till lämpliga åtgärder om en olycka skulle inträffa. Med ordning och reda på dokumentationen får man bättre koll på riskerna för både medarbetarna och miljön. Det kan också bidra till att minska brandrisken.
För att säkerställa en säker hantering av kemikalier är det viktigt att ha en genomtänkt administrativ rutin på plats. Att dokumentera kemikalierna i en förteckning och hålla den uppdaterad med nya säkerhetsdatablad är en god start. Men det är också avgörande att regelbundet genomföra riskbedömningar för att identifiera eventuella faror och minska riskerna för medarbetarna, miljön och eventuell brand. I AFS 2011:19 finns detaljerade krav på dokumentationen som behövs för kemikaliehantering.
Genom att uppdatera säkerhetsdatablad, kemikalieförteckning och genomföra riskbedömningar har man tagit stora steg för att säkerställa en säker hantering av kemikalierna. Nästa steg är att arbeta med utfasning och substitution enligt miljöbalkens principer. Genom att beskriva hur man har resonerat och vilka val man har gjort kan man dokumentera arbetet och säkerställa att det är i linje med gällande lagstiftning. Detta kan också hjälpa till att identifiera möjligheter till förbättringar och minska riskerna ytterligare.
Genom vår kompetens och insikt i marknaden kan vi hjälpa er hitta rätt lösning för att uppfylla de behov ni har inom kemikaliehantering. Skulle det vara så att man inte vill ha en digital lösning för kemikaliehantering finns det konsulter som kan hjälpa till med det här arbetet också. Dels genom att de går igenom det för er på regelbunden basis, alternativt att de uppdaterar era säkerhetsdatablad och eventuella riskbedömningar. Den här typen av frågeställningar adresserar vi under uppstarten av vårt samarbete.
Genom att identifiera lagstiftning, ledningssystem och certifieringar som man berörs av bildar man sig en uppfattning om ens utgångsläge. När man identifierat och utvärderat behov kan man ta steget till att skissa på olika scenarion som kan vara aktuella inom kort sikt och lång sikt.
Med hjälp av vårt digitala verktyg kan man hitta tjänster som erbjuder kemikaliehanteringssverktyg i samband med lösningar på andra problem. I sin tur kan man jämföra potentiella tjänster i området kan man hitta rätt lösning baserat på olika kriterier och era prioriteringar.
Det finns ett stort antal leverantörer av kemikaliehanteringssystem, vilket gör det viktigt att vara medveten om vilka funktioner som är viktiga att överväga och vad som är prioriterat för er vid ett eventuellt inköp. Vi har undersökt och jämfört 12 olika system för kemikaliehantering och identifierat de viktigaste skillnaderna mellan dem. På så sätt kan ni fatta ett informerat beslut om vilket system som passar bäst för era behov.
Jämför lösningar för kemikaliehantering →
Nedan hittar man ett utdrag på de funktioner som vi analyserat marknaden genom:
Etiketter | Möjlighet att skriva ut etiketter för sina kemikalier |
Riskbedömningar | Möjlighet att göra riskbedömningar av kemikalier och kemiska riskkällor |
Uppdaterade säkerhetsdatablad | Kunden behöver inte uppdatera säkerhetsdatablad |
Skyddsblad | En förkortad version av säkerhetsdatablad |
Substitutionsverktyg | Jämför mot andra kemikalier |
Streckkodsläsare | Skanna streckkod för information om kemikalien |
Lagstiftningslistor | Jämför innehåll mot lagstiftningslistor som t.ex. Priodatabasen och Reach |
Rapporter | Rapporter för överblick av sin kemikalieförteckning |
Inköpsförfrågan | Alla användare kan skicka förfrågningar till ansvariga. |
En anledning till att det här underlaget är bra är att man kan utvärdera vilka funktioner som är måsten i förhållande till de som är bra att ha.
Likt inköp av alla tjänster bör man utvärdera sitt behov i förhållande till sina ambitioner. En sak som kan vara värd att tänka på är om det är en lösning för framtiden eller en lösning för tillfället. När man har svar på det kommer man mycket lättare kunna navigera sig på marknaden.